Lad os bare starte, og se hvor det bærer os hen. Alt handler om at træde frem og bede om hjælpen. Turde være sårbar og tage imod. Det kræver mod at vise, man har brug for hjælp til at komme videre. Så start med at klappe dig selv på skulderen for at vove dig frem. Det er stærkt gjort og vidner om, at du er klar til at tage dit liv til næste skridt – eller måske kommer du fordi en anden har sendt dig? En anden som bekymrer sig om dig og holder af dig, en anden som ønsker, du skal få det bedre.

Anyway – jeg er er glad for du er her og tager dig selv alvorlig. Og husk lige når du hjælper dig selv, hjælper du alle omkring dig.

Gennem samtale finder vi sammen frem til, hvad det er du tumler med, og har brug for hjælp til at blive klogere på eller få redskaber til at håndtere.

En samtale varer typisk 1-1,5 time og kan omhandle alt, hvad du har på hjertet.

Det kan sommetider være svært at dele det, du tumler med, med de nærmeste. Og du ønsker måske ikke at bekymre dem unødigt eller det kan være relationen til de nærmeste, som er problemet? Derfor kan det være en fordel at finde en “neutral” lytter/samtalepartner, som kan åbne op for et bredere perspektiv på problemstillingen eller skubbe på processen, som du allerede har sat i gang blot ved at ringe og aftale tid til en samtale. Og det giver øget tryghed, at det ikke kommer videre, før du selv er klar til at tale med de implicerede om sagen eller fortæller om dine tanker.

En samtale kan give dig indsigt og mod til at handle på det, du har brug for, for at komme videre i dit liv. At dele sine tanker med en anden løsner ofte op for indestængte følelser eller kognitive forvrængninger, som begrænser din frie livsudfoldelse. Det at tale med en udenforstående giver ofte aha-oplevelser i forhold til den måde, du hidtil har anskuet en given problemstilling på. Det giver dig med andre ord nye muligheder og handlemåder at få delt det, som du går og tumler med, og eventuelt føler du er helt kørt fast i. Og fordi du er kørt fast, kører det hele i ring og ingen af de involverede formår at trække sig ud og se på det hele i helikopterperspektiv – altså lidt ovenfra eller udefra. Når blot en af de involverede ændrer sin talemåde, tanker eller handlinger vil hele situationen forandres, da det gamle “skuespil” ikke kan fortsætte, hvis der er en, som siger nye replikker.

Afhængig af hvad du har brug for hjælp til kan 1 samtale være nok. Andre gange er et længere forløb mere relevant.

Jeg har en del erfaring med motiverende samtaler ift. alkoholmisbrug og andre afhængigheder. Og har rigtig gode erfaringer med at kombinerer samtaleterapien med NADA-øreakupunktur. det gælder både ift afhængigheder og mange andre problematikker.

Jeg har endvidere arbejdet en del med kognitiv samtaleterapi i mit virke som sygeplejerske på socialpsykiatriske boformer. Kognitive behandlingsformer er vidensbaserede metoder der retter sig mod tænkning og adfærd som indgangsvinkel til bearbejdning af emotionelle og adfærdsmæssige vanskeligheder. Det kan være en velegnet metode ved f.eks. OCD, anden tvangspræget adfærd, angst, socialfobi og depression.

Tøv ikke med at kontakte mig. Du er ikke alene, og der er altid en vej…..Ingen problemer er for store eller for små, til at vi kan tale om det.

Kontakt mig hvis du har spørgsmål eller ønsker at spørge om noget vedr. et individuelt forløb. Telefon 61695406 – ring eller skriv sms.

Kærligst Iben

 

Du kan også følge mig på  Facebook Heartishome

Instagram Heart_ishome